Stowarzyszenie aktywnych społecznie

„ANTYKLIKA”

Relacja p. Kubis Jolanty z Lublina z wycieczki autokarowej na Słowację

Otrzymałam od Stowarzyszenia Aktywnych Społecznie ANTYKLIKA możliwość wzięcia udziału w wycieczce autokarowej na Słowację w dniu 9 lutego 2019r w formie nagrody za udział w konkursie foto.
Zważywszy na fakt, iż nikt z rodziny nie był jeszcze w górach postanowiliśmy, że na wycieczkę wybierzemy się całą czwórką – formalności załatwiliśmy z Biurem Beskid-Active – współorganizatorem wyjazdu. Wystartowaliśmy o godz. 7.00 z Bielska-Białej w dwa pełne autokary turystów spragnionych zimowych atrakcji. Granicę Polski przekroczyliśmy w Korbielowie i dalej przez Orawę (Dolny Kubin, Rużomberok, Liptowski Mikulasz) malowniczą trasą wzdłuż masywu Tatr Wysokich. Słowacja powitała nas piękną, słoneczną pogodą i masą śniegu zalegającego góry i mijane miejscowości do Smokowca. Przejazd trwał 3,5 godz.
Pierwszym naszym celem był Hrebienok – a właściwie rzeźby lodowe – na który dotarliśmy kolejką szynową Smokowiec-Hrebieniok. Towarzyszyły nam tłumy turystów, spacerowiczów, narciarzy i rodzin z dziećmi i swoje trzeba było odstać w kolejkach do kolejki i na wystawę rzeźb lodowych. Rzeźby zlokalizowano w dwóch kopułowych namiotach utrzymujących temperaturę poniżej zera. W pierwszej przedstawiono monumentalną lodową rzeźbę bazyliki rzymskiej z kolumnadą Berniniego – robi wrażenie. W drugiej kopule umieszczono luźne rzeźby lodowe różnych artystów przedstawiające zwierzęta, ptaki, ludzi i przedmioty.
Wszystkie rzeźby wykonano ze specjalnego lodu umożliwiającego rzeźbienie w nim i o pięknie lśniącym, przeźroczystym odcieniu wzmacniającym grę światła przenikającego strukturę rzeźb.

https://www.youtube.com/watch?v=Su0aT1EvwdE – krótka relacja z budowy lodowej świątyni zamieszczona na YouTube.
Należy dodać, iż o godz. 15.30 pod kopułą namiotu odbywa się pokaz światło i dźwięk.
Na terenach wokół namiotowych kopuł baraszkują dzieci i młodzież korzystający ze zwałów otaczającego śniegu. Z Hrebienioka do Smokowca prowadzi także szeroka trasa zjazdowa, którą można zjeżdżać na wszelkiego rodzaju sankach.
Piękna słoneczna pogoda umożliwiała podziwianie okolicznych szczytów tatrzańskich począwszy od Sławkowskiego Szczytu, Gierlachu aż po Krywań oraz na przeciwległą stronę – na Niskie Tatry. Wspaniałe widoki Tatr i innych szczytów górskich od strony słowackiej możliwe są dzięki południowemu nasłonecznieniu stoków – czego brakuje po stronie polskiej. Biel ośnieżonych gór i w dodatku oświetlonych południowym słońcem robi niesamowite wrażenie, szczególnie na tych, którzy takie widoki widzą po raz pierwszy.
Po zjeździe kolejką z Hrebienioka udaliśmy się autokarem do Szczyrbskiego Plesa – miasteczka uzdrowiskowego, pełnego uroku i eleganckich obiektów sanatoryjno-hotelowych oraz sportowych. Po krótkiej przerwie na obiad udaliśmy się spacerkiem w stronę Szczyrbskiego Jeziora, które aktualnie skute jest lodem. Szczyrbskie Pleso to najwyżej położny ośrodek narciarski z najdłuższym sezonem narciarskim na Słowacji.

No cóż, my zrobiliśmy swoim wypadem na Słowację rozeznanie i być może będzie nam dane nie raz tu wrócić na dłużej. Dziękujemy także przewodnikowi p. Jasiowi za zwięzłe ale fachowe informacje dotyczące mijanych miejscowości i atrakcji Słowacji.
W drodze powrotnej żegnały nas Wysokie Tatry w śniegu i słońcu – bajkowy widok.
Powrót do Polski minął sprawnie i szybko wygodnym autokarem.
Dziękujemy Stowarzyszeniu za umożliwienie nam poznania skrawka pięknej Słowacji w zimowej szacie i z pewnością pozostaniemy fankami i fanami konkursów foto o tematyce turystycznej. Sami zaczęliśmy bawić się w turystycznego fotografa – próbki zamieszczamy powyżej.
Jolanta, Marzena, Sławek i Oleksy Kubis.